köpinformation

Köpvillkor och fraktinformation

Tipsa en vän:
Ditt namn:Din epost:Mottagarens epost:

OM ORDER OCH LEVERANS

1.Metebolaget skickar förnärvarande endast ordrar inom Sverige. Vi levererar med DHL till den Service Point (utlämningsställe) som ligger närmast dig geografiskt sett. Programmet går efter postnummer. Önskar du att få din order skickad till en speciell Service Point, så ordnar vi det. Skriv då detta i meddelanderutan så att vi får informationen.

Notera att Service Points kan tillkomma, bytas och försvinna över tid. Metebolaget bevakar inte Service Points runt om i Sverige, utan vi skickar till den Service Point som är närmast vid tidpunkten för beställning/leverans. På www.servicepoint.se kan du se vilka aktuella Service Point som finns där du bor.

Du får orderbekräftelse till din angivna mejladress, samt därefter mejl-avisering om när din order skickas, samt SMS- eller mejlavisering när ditt paket finns för uthämtning.

2. Vissa skrymmande paket, med vikter över 20 kilo och/eller med längder över 150 cm skickas som styckegods och levereras till din dörr. Här kan du även be att få skickat till ditt arbete.

3. Din lagda order finns tillgänglig via "Mina ordrar", som du når när du är inloggad.

4. Har du valt förskottsbetalning? Vi skickar alla ordrar där kunden valt förskottsbetalning efter att vi erhållit betalningen. Den sker till bankgiro: 5866-9193 och som referens anges ordernumret.

5. Normalt levereras Ditt paket till ditt utlämningsställe inom 2-3 arbetsdagar. Under vissa tider och perioder, som lågsäsong under vinter, kan det dock ta upp till 5 arbetsdagar.

I ÖVRIGT:

Vi reserverar oss för pris-, text- och bildfel och ber om ursäkt om ett eventuellt sådant fel blir besvärande för kunden.

Metebolaget ansvarar ej för felaktig information som vi fått av leverantörer, och som vi vidarebefodrar i produktinformation. Vi uppmanar våra kunder att även informera sig på våra leverantörers hemsidor.

Om lagersaldo ej stämmer och en vara råkar vara slut, fast lagersaldot anger annat, så 1) kontaktar vi köparen för att stämma av om det finns en likvärdig vara som kan ersätta den vara som är slut, 2) om så ej är fallet, så stryker vi den aktuella varan. Vi restar därmed inga artiklar, vilka skickas senare.

PRISER: För att inte åsamka dig som kund några otrevliga överraskningar är det de priser som gäller vid köptillfället som verkligen gäller. Några justeringar beroende på ändrad moms eller onormalt stora förändringar i valutaläget, eller inköpspriser, behöver du inte oroa dig för. Priserna är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%.

BETALNING

Följande betalningsalternativ finns:

1. Betala direkt i shoppen med svenska VISA och MASTERCARD kort. Säkerheten är hög - vi använder oss Nordens ledande leverantör av betaltjänster på nätet.

2. Förskottsbetalning. Vi meddelar dig totalkostnaden inklusive frakt som du sedan sätter in på Bankgirokonto: 5866-9193. När vi får bekräftelsen på att pengarna finns på vårt konto så skickar vi dig din order. Om du förskottsbetalar så slipper du postförskottsavgiften på 50 SEK. Skriv "Förskott" och sedan det aktuella ordernumret i meddelandet.

3. Betala mot postförskott/efterkrav (kontant vid leverans). Du får en avi skickad till dig via SMS eller post (beroende på vad du valt själv i shoppen) som du tar med dig till ditt lokala postkontor/utlämningsställe och betalar din order där. Postförskotts-/efterkravsavgift på 50 kr tillkommer.

3. Betala med SWISH till SWISH-nummer 1236156939. Din beställning skickas så snart pengarna har kommit in på vårt konto.

Notera: Vid ej utlöst försändelse debiterar vi er 300 SEK för fraktkostnader och administration. Inbetalningskort på beloppet skickas med betalningstid 10 dagar. Om betalning inte är oss tillhanda inom den tiden överlämnas ärendet till inkasso.

Notera: Om du som kund inte har angett aktuell adress på ditt konto, t.ex. ej ändrat efter en flytt, så ansvarar du som köpare för de kostnader som eventuellt uppstår i samband med retur och/eller vidareförsändning till ny ort. Kostnaden blir den faktiska kostnaden som transportbolag debiterar Metebolaget.

LEVERANSTIDER, TRANSPORTSÄTT OCH FRAKTKOSTNADER

Leveranser sker huvudsakligen med DHL. Normalt levereras Ditt paket till ditt utlämningsställe inom 1-3 arbetsdagar. Metebolaget tillämpar en enhetsfrakt om 59 kronor, förutom frakt av enskilda, skrymmande artiklar, som spön, där frakten kostar 149 kr. Eventuell skrymmandeavgift tydliggörs vid kassan och visas även på orderbekräftelsen.

ÖPPET KÖP, ÅNGERRÄTT OCH RETURER
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna.

Produkten, inklusive förpackning samt alla eventuella tillbehör, ska återlämnas i samma skick som när den köptes.

Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka ordern, betalar vi tillbaka det belopp Du har betalat. Notera att du måste ta kontakt med kundtjänst via ärendehanteringsfunktionen innan returnering av order. Vid ånger står du själv för frakten och returfrakten.

Metebolaget ansvarar inte för eventuella designförändringar, nyans/färgskillnader eller andra olikheter på våra leverantörers produkter, om kund köper två eller flera vid olika tidpunkter. Då det är möjligt hjälper vi gärna till att kund får enhetlighet, om kund söker sådan. Kund står då för de extra fraktkostnaderna som uppstår vid byte av produkt/del av produkt som inte är defekt.

Om du skall returnera en vara av annan anledning skall du även då ta kontakt med kundtjänst innan returnering. Returfraktsedel erhålls av kundtjänst.

REKLAMATIONER
Vid eventuell reklamation ber vi dig kontakta oss för kostnadsfri leverans av vara. Vi skickar dig då en returfraktsedel som du använder för att returnera varan.

GARANTIER
Om inte annat anges lämnar vi 2 års garanti på våra produkter. Garantin omfattar material och fabrikationsfel som uppkommer under garantiperioden. Garantin gäller inte om produkten har utsatts för vanvård eller annan onormal användning. Kvitto eller annat giltigt köpbevis ska uppvisas/medfölja vid garantianspråk [observera att dina ordrar lagras på ditt konto, där du kan se ordernummer].

Kontakta Metebolaget innan du skickar innan varan, som sedan skickas till följande adress:

Metebolaget
Karlslundsvägen 4
734 40 Hallstahammar

Har du frågor ring John på telefon 0730-55 81 66 eller skicka ett mail till kundtjanst@metebolaget.se

Vår garanti påverkar inte de rättigheter du har som konsument enligt konsumentköplagen. Du har alltid rätt att reklamera ett fel inom 3 år från inköpet, men för att underlätta för dig som konsument så tar vi på oss ansvaret för att produkten ska fungera under den garantitid vi lämnar. Se mer information om din rätt som konsument på www.ko.se.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) beslut.

UPPDATERAD SENAST 2016-04-01